Manusia Turing

Balik dari kelas semalam, kapala saya berlegar-legar memikirkan tentang Alan Turing. Beliau adalah pencipta komputer!!! Percaya atau tidak, beliau adalah free-thinker (tidak percaya pada tuhan) dan beliau juga adalah seorang gay!!! gelaran bagi komputer yang beliau cipta adalah manusia Turing.
Apa yang beliau inovasikan adalah sejenis 'manusia' yang boleh berfikir, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah!!! Beliau percaya akan manusia boleh dicipta yang mana dalam agama kita pencipta manusia dan roh adalah antara rahsia-rahsia Allah. Seorang free-thinker mencipta manusia yang akhirnya manusia sebenar telah tunduk kepadanya!!
Manusia turing adalah komputer yang akhirnya melalaikan kita daripada menjalankan perintah Allah dan gagal untuk bertindak berdasarkan akal dan rasional manusia.
Penyakit ini yang digelar teknosis iaitu kegilaan pada teknologi dengan pengharapan serta mendewakan penggunaan teknologi sehingga membodohkan diri sendiri. Sesuai dengan Turing sendiri yang tidak percayakan tuhan dan tidak percaya ada kekuasaan terhadap segala apa yang berlaku dan menolak kehadiran tuhan dalam mengawal alam ini

Comments

  1. First time dengar alan turing ni. Siapa dia ni sebenarnya?

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya dialah pencipta komputer. Tapi masa dia cipta tu, dia panggil manusia Turing. Sempena nama dia. Yang boleh berinteraksi seperti manusia. Walaupun ciptaan dia tak berjaya, tapi idea dialah yang menyebabkan penciptaan komputer dan juga tercipta teknologi Artificial Intelligence dimana Barat sendiri tahu AI juga yang akan memusnahkan manusia.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maxis Home Wireless Internet ~ Hate Unifi?

Memperbaiki resolusi display yang rosak

CLA resit - second time