Free, Freedom and Indie Music Part I

Setelah bosan mendengan muzik dari stesen muzik arus perdana, tak kiralah Hot.fm, era.fm, saya bercadang untuk mendengan xfresh.fm. Muzik yang segar, baru dan kini dikenali dengan nama muzik Indie. Persolannya adakah anda faham tentang maksud muzik Indie? atau adakah band-band indie yang telah masuk ke mainstream dah bukan Indie dan apakah semangat Indie sebenarnya? Saya melihatnya di sudut yang positif, tidak kira band tersebut dulunya Indie dan sekarang tidak Indie (sebagai contoh, Hujan dan Meet Uncle Hussain). Kedua-dua band ini telah berjaya mengubah arus muzik Malaysia yang lemah, lembik, penuh dengan rindu dan dendam dengan disulami dengan video klip di dalam semak dengan memukul drum tanpa snare!!!! ha..ha.. ataupun adegan awek merajuk tinggalkan balak atau adegan bercinta di tepi tasik.. Stopp it... !! rakyat Malaysia dah benci dengan semua itu... ataupun cakap-cakap mulut dari sesetengah artis dan band yang marah lambakan muzik dari Indonesia.. so what? anda sepatutnya mengeluarkan muzik yang bagus dan baik dan bukannya muzik yang diulang-ulang dari generasi 10-15 tahun yang lepas.. kami sudah muak.. lets action speak LOUDER than words.

Berbalik dari cerita tadi, fikirkan Meet Uncle Hussain memerlukan masa 6 tahun untuk membolehkan lagu hits mereka, yang kini telah membuka mata banyak pihak yang kita mampu mengeluarkan muzik yang mempunyai imej kita sendiri, yang tidak mencedok mana-mana muzik dari luar, 'Lagu Untukmu'. Apa sebabnya? sebab mereka tidak komersil dan mungkin mereka bergerak secara 'underground'. Jangan terkejut, jika mereka mempunyai pengikut mereka yang besar. Muzik is still muzik.. yang baik akan diterima jua akhirnya..
Kini jangan terkejut, jika anda mendengar radio mainstream seperti era ataupun hot, anda akan mendengar banyak muzik Indie dimainkan di sana. Kita harus berfikir secara positif dan bukannya melabel band ini merosakkan Indie music!!!

Saya amat meminati muzik dari kumpulan Komplot. Sangat bertenaga, unik dan permainan muzik yang sukar kita temui kini dari band-band yang ada ketika ini, tidak kiralah Spoon, Scoin, Spring, Slam dan sebagainya. Muzik mereka segar, persembahan live yang cukup mengagumkan dan uniknya, muzik mereka umpama mendengar muzik funk rock dari Jepun + tiupan seksafon dan suara ala ulek mayang melayu!!!! Jangan terkejut jika anda mendengar lagu 'Nora Zein', 'Konflik Metropolis' dan 'Disko Tanpa Risiko'... it's from Malaysia!!!!. Tidak kurang juga muzik dari Estralla, yang dikepalai oleh Liyana (vokalis perempuan). Muzik blues, classic and Jazz dan disulami suara ala-ala Carpenters. Ha..ha.. saya suka... dengarkan 'Stay' dari mereka.. anda akan rasakan seperti anda mendengar muzik dari Barat.
BERSAMBUNG

Comments

Popular posts from this blog

Maxis Home Wireless Internet ~ Hate Unifi?

Memperbaiki resolusi display yang rosak

CLA resit - second time