Selamat Datang ke dunia yang mengerikan

Erm.. setelah lama menggunakan FreeBSD.. bukan terer pun. Cume pengalaman lamaku rasa. Hampir 5 tahun. Nak sama dengan bilangan lamanya aku menunggu anakku keluar.. :) Aku bertanya pada diri sendiri. Adakah ia berbaloi dari segi kos, tenaga, dan masa aku. Kenapa di sini saya menggunakan 'aku', sebab saya sorang yang kene fikir. Bukan nak mengatakan rakan-rakan lainku tak bantu, tapi sokongan yang aku fikirkan.
Walau begitu, aku tak pernak menghampakan organisasiku, selagi tulang 4 kerat ni ada, aku akan buat supaya segala-galanya beres. Tanpa mahu organisasiku bertanya bagaimana nak selesaikan. Bila bos tanya pasal dokumentasi ke atas kejayaan inovasi aku (aku panggil inovasi sebab ia baru di organisasiku, di luar sana orang dah bergerak lagi maju!), aku mula pening. Sebab aku berhempas pulas nak mempelajari kaedah dari pak cik ku, uncle google, nak mendokumenkan perkara itu akan mengambil masa lagi dariku.
Di sini, sebagai contoh, bagaimana aku nak selesaikan masalah aku berkenaan dengan penggunaan FreeBSD di liku-liku perjalananku. Antara site yang menjadi KEMESTIAN kepada rujukan aku dan juga system admin di luar sana, rujuk laman ni:

http://www.freebsddiary.org/
Laman ini menceritakan diari tentang penggunaan FreeBSD sehari-hari. Penting untuk newbie, untuk pelajaran dan hard core people untuk sumber rujukan.

http://www.freebsdmadeeasy.com/
Tips dan tricks penggunaan FreeBSD dari basic hingga advance. Jangan lupa bukak. Memang tak rugi!!

dan last but not least

http://www.freebsd.org
Di sini semua ada sebenarnya. Cuma kekadang ia tak menarik dan feeling dull. Tapi memang maklumat berguna kat sini. Pergi ke ruangan documentation dan port. Berlambak maklumat di sini.


Comments

  1. haha..super cool n thx for the links...mmg kite amat memerlukannya utk ngadap server ari-ari..haha

    regards,
    Sofia Smiley

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maxis Home Wireless Internet ~ Hate Unifi?

Memperbaiki resolusi display yang rosak

CLA resit - second time